A néphagyományőrző óvodai programunk alapelvei és a fejlesztés célja
A program, a módosított Óvodai nevelés országos alapprogramja szellemében fogalmazza meg alapelveinket.
Alapelveink:
Ø A gyermekek nevelése elsősorban a család joga, kötelessége.
Ø A gyermekek jogainak, emberi méltóságának tiszteletben tartása és megerősítése.
Ø A gyermeket elfogadás, tisztelet, szeretet, megbecsülés és bizalom övezi.
Ø Mindenkor és minden helyzetben a gyermekek értékeinek figyelembevétel.
Ø Az óvoda inkluzív szemlélettel, gyermekközpontú nevelési attitűddel, a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszik, biztosítva minden gyermek számára az egyenlő hozzáférés lehetőségét.
Ø Az óvodai nevelés sajátos eszközeivel törekszünk az esélyegyenlőség biztosítására, a hozott hátrányok kompenzálására.
Ø Az alkalmazott pedagógiai eszközöket, módszereket a gyermekszemélyiségéhez és érési üteméhez igazítjuk, ezzel segítve a gyermekek egyéni készségeinek és képességeinek kibontakoztatását, kompetenciáinak alakítását.
Ø A hátrányos megkülönböztetés tilalmának tiszteletben tartása.
Ø Az óvoda kialakult pedagógiai értékeinek megőrzésére törekvés.
Ø A néphagyomány-ápolás átörökítése a gyermekek érzelmein át.
További célunk, hogy a közös cselekedetek folyamatában a gyermekekben alapozódjanak meg azok a készségek jártasságok, amelyek képessé teszik az együttélésre, majd az iskolai életmód elfogadására.
Alapfeladatunknak tekintjük a gyerekek testi, lelki, értelmi szükségleteinek kielégítését, képességeinek fejlesztését. A hagyományőrzés érzelmi hatástöbblete, az örömökkel átélt aktivitás, az egészségnevelés, szocializáció, az értelemfejlesztés mozgatóereje. Ez vonul át az óvodai élet valamennyi tevékenységformáján, fejlesztés területein, vagyis áthatja az egész nevelési rendszert.
A hagyományőrzést szolgáló nevelési célok:
A (2,5) 3-7 (8) éves gyermekek életkori és egyéni sajátosságainak, eltérő fejlődési ütemének, érési jellemzőinek szem előtt tartásával
Ø A sokoldalú, harmonikus személyiségfejlesztés, a sikeres iskolai beilleszkedéshez szükséges testi, lelki, és szociális érettség kialakítása,
Ø Az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzése, az óvodai nevelési feltételek sajátos megszervezésével,
Ø A gyermekek környezettudatos szemléletének és magatartásának megalapozása,
Ø A sajátos nevelési igényű gyermekek integrálásával esélyegyenlőségük biztosítása,
Ø A migráns családok gyermekeinek interkulturális nevelése.
A jelzett területeken történő fejlesztésünk szerint a gyermekek érési folyamatához igazított, életkori sajátosságainak megfelelő, ahhoz messzemenően illeszkedő eszközökkel történő támasznyújtás, amely az éppen fejlődő szomatikus és pszichés funkciók kibontakoztatásához biztosít szociális és tárgyi környezetet.
Ebben meghatározó a (2,5) 3-7 (8) éves kor alapvető sajátossága: az érzelmi biztonság alapszükséglete, az érzelemvezérelt megismerés, az élmény fonalán haladó gondolkodás. A testi-lelki szükségletek kielégítése a gyermekek alapvető joga, melyre programunk messzemenően törekszik.
A helyi szlovák hagyományok gazdag tárházából a gyerekek korának megfelelő, számukra örömteli ingereket, élményeket adó és cselekvésre késztető elemek kiválogatása, és azoknak a nevelés folyamatába illesztése kulcsfontosságú feladat.
A mindennapok népszokás-őrző közös tevékenységei közül a programba azok kapnak helyet, amelyek a földhöz, a természetes anyagokhoz való kötődést, a felnőttek és gyermektársak megbecsülését állítja előtérbe.
A jeles napok közül azok kerülnek a programba, amelyek a községben jelen voltak és vannak. Továbbá azok, amelyek a hétköznapok népszokás-őrző tevékenységeit visszatérő jelképekkel, cselekvéssel ünnepivé emelik.
A szlovák népi kultúra szellemi, tárgyi alkotásai közül az esztétikai élményeket fokozó alkotások, programba fűzése képhez fontos feladatot. A programunk a sajátos "tiszta forrásból" merítkező tartalom és eszközrendszerével, az óvoda óvó-védő, szociális, nevelő, személyiség fejlesztő funkcióját szolgálja, felvállalva a szlovák kultúra átörökítését.